Sony și AMD oferă primele detalii oficiale despre PlayStation 6: AI, Compresie Universală și Radiance Cores

Scris de | 9 octombrie, 2025
Sony și AMD oferă primele detalii oficiale despre PlayStation 6: AI, Compresie Universală și Radiance Cores

AMD și Sony Interactive Entertainment ne oferă o privire în viitor, dezvăluind o serie de tehnologii revoluționare dezvoltate sub „Proiectul Amethyst”. Jack Huynh de la AMD și Mark Cerny, arhitectul principal al PS5 de la Sony, au prezentat o viziune care promite să redefinească experiența de gaming, concentrându-se nu doar pe putere brută, ci pe inteligență artificială, randare avansată și eficiență sporită.

Neural Arrays: Inteligența artificială la cote maxime în GPU

Cei doi au prezentat pe scurt noile descoperiri în materie de redare a graficii 3D, începând cu conceptul de Neural Arrays. Spre deosebire de abordarea tradițională unde unitățile de calcul ale GPU-ului lucrează independent, Neural Arrays permit acestora să colaboreze, procesând datele împreună ca un singur motor AI focalizat. Această schimbare majoră va permite modelelor ML mai mari, cu o suprasarcină mai mică și o eficiență sporită, ducând la „redare neuronală” mai bună și o scalabilitate crescută pe măsură ce sarcinile de lucru cresc. Rezultatul? Un FSR (FidelityFX Super Resolution) îmbunătățit, o regenerare a razelor mai bună și noi funcții bazate pe ML, toate în timp real, direct pe GPU.

Radiance Cores: Revoluția în Ray Tracing și Path Tracing

Ray tracing-ul și path tracing-ul, deși au evoluat enorm în ultimii cinci ani, sunt încă extrem de solicitante. Aici intervin Radiance Cores, un nou bloc hardware dedicat, proiectat pentru un transport unificat al luminii. Aceste nuclee vor prelua controlul complet al traversării razelor, cea mai intensivă parte a procesului de calcul, eliberând CPU-ul pentru geometrie și simulare și permițând GPU-ului să se concentreze pe umbrire și iluminare.

Rezultatul este un pipeline de randare „mai curat, mai rapid și mai eficient”, pregătit pentru jocurile de ultimă generație cu ray tracing.

Compresia Universală: Eliminarea blocajelor de memorie

Un alt impediment major în adoptarea tehnicilor de randare de nouă generație este lățimea de bandă limitată a memoriei GPU-ului. Soluția propusă de AMD și Sony este Compresia Universală, un sistem inteligent care evaluează și comprimă fiecare bucată de date care se îndreaptă către memorie, nu doar texturile, reducând drastic utilizarea lățimii de bandă. Acest lucru va permite GPU-urilor să livreze mai multe detalii, rate de cadre mai ridicate și o eficiență mai mare, depășind chiar specificațiile de pe hârtie ale lățimii de bandă.

Aceste tehnologii, deși se află încă în stadiul de simulare, spun cei doi experți hardware, și sunt așteptate să ajungă pe o „consolă viitoare” în următorii „câțiva ani”. Ne este promisă o revoluție în modul în care sunt create și afișate jocurile, iar colaborarea strânsă dintre AMD și Sony demonstrează în cadrul Project Amethyst o viziune comună de a împinge limitele inovației și de a oferi cele mai bune experiențe posibile gamerilor.

Interesant este însă ceea ce spune Jack Huynh la final: faptul că toate aceste tehnologii pe care le dezvoltă alături de Sony, vor fi benefice tuturor platformelor hardware pentru jocuri, sugerând că vom găsi toate acestea și pe generațiile următoare de cipuri grafice pentru PC, cât și în noile platforme hardware Xbox, care vor fi dezvoltate tot pe hardware AMD, așa cum era deja anunțat.

Etichete: , , , , ,