REVIEW Playstation 5, vedeta sufrageriei

PlayStation 5, alături de Cyberpunk 2077, a fost unul dintre cele mai discutate produse de pe piața de gaming la final de 2020 și început de 2021. Așteptat cu sufletul la gură de lumea întreagă, PS5 a sosit pe rafturile virtuale ale magazinelor la început de noiembrie. Însă nimeni nu s-a așteptat ca cererea sa fie atât de mare, iar Sony să nu-i facă față din punct de vedere al stocurilor.

Scris de | 6 februarie, 2021

Sony PlayStation 5 este o conso­lă completă, care este pregătită pentru viitor. Trebuie luat me­reu în considerare că, atunci când vorbim de astfel de device-uri desti­nate gaming-ului, ele trebuie să vină echipate cât să facă față din punct de vedere hardware la un ciclu de viață de cel puțin 6-7 ani, atât cât durează de obicei o generație de produse. PlayStation 5 face exact asta, și este o dovadă palpabilă că Sony se gândește la viitor.

Atunci când Sony PlayStation 5 a sosit la test, și am avut ocazia să iau pentru prima dată contact cu celebra consolă care este mai greu de găsit decât apa în deșert, am fost foarte entuziasmat. Mi-am dat seama că fac parte printre puținii norocoși care au ocazia să pună mâna pe așa ceva, în acest moment. Din informațiile care circulă pe In­ternet, Sony va suplimenta stocurile abia în luna martie, iar așteptarea gamerilor va lua sfârșit.

Primul contact & conectivitate

Însă, până ce consola va deveni mainstream, am avut ocazia să o butonez timp de câteva zile bune, iar valul m-a luat într-atât de tare încât am uitat cum a trecut timpul. Încă de la primul contact am fost uimit să văd dimensiunile lui Sony PlayStation 5, care este mai mare decât mă așteptam. Nu vreau nici să înțelegi, greșit, nu mă deranjează absolut deloc, ba chiar din contră, are un design foarte futurist și in­teresant.

Aceasta vine în cutie la pachet cu un nou controller DualSense, device ce mi se pare unul dintre cele mai importante upgrade-uri care au fost integrate pe noua platformă, însă despre asta detaliem ceva mai jos. Pe lângă acest accesoriu, PS5 mai dispune și de un suport de plas­tic pentru ca tu să o poți poziționa în picioare sau culcată, un cablu de alimentare și unul HDMI, precum și un cablu USB-C pentru încărca­rea controller-ului.

După cum a anunțat în toamna anului trecut, Sony a scos pe piață două variante ale consolei PlaySta­tion 5, una care dispune de unitate optică care suportă discuri Blu-Ray și o variantă digitală, ceva mai iefti­nă, fără o astfel de compatibilitate. Într-o piață în care din ce în ce mai mulți utilizatori preferă copiile di­gitale ale jocurilor, este de înțeles de ce unii oameni ar prefera să plă­tească mai puțin pentru o variantă croită pe nevoile lor.

La capitolul conectivitate vor­bim mai întâi despre porturile de pe spatele consolei. Aceasta dispune de două intrări USB-A pentru „le­garea” accesoriilor suplimentare, o mufă HDMI pentru realizarea co­nexiunii cu televizorul, de portul de conectare la priză dar și de o intrare Ethernet, pentru utilizatorii care vor să folosească o conexiune pe fir. Pe partea din față a consolei PS5 regă­sim două porturi diferite, destinate încărcării controllerelor, un USB-A și un USB-C de 10 Gbps.

DualSense

Și ajungem și la poate cea mai in­teresantă parte a acestui review, noul controller al lui PlayStation 5, care acum se numește DualSense spre deosebire de denumirea din trecut, DualShock. Această schimbare a in­tervenit datorită tehnologiei care se regăsește acum în interfața de con­trol, una ce se bazează pe tehnologia de răspuns haptic, spre deosebire de un force feedback tradițional.

Impresiile de utilizare sunt foarte bune, DualSense fiind cu adevărat deosebit. Acesta oferă o senzație de feedback foarte interesantă, unică. Vibrațiile vin cumva progresiv, evi­dent, în funcție de joc, iar fiecare zonă de pe controller are capacita­tea de a emite un alt fel de răspuns haptic în ton cu acțiunea care se pe­trece pe ecran. În plus, trigger-ele L2 și R2 dispun și ele de o tehnologie nouă, cu declanșatoare adaptabile în tensiune. De exemplu, dacă vei încerca să frânezi la o viteza mare într-un joc racing, trigger-ul va fi mai greu de apăsat.

De asemenea, deși are un de­sign fresh, în ton cu noua schemă de culori alb-albastru-negru de pe PlayStation 5, DualSense ne amintește foarte mult de accesoriile de pe PS-urile din trecut, păstrând aceeași dispunere a butoanelor și a touchpad-ului. De asmenea, Du­alSense de pe PS5 are și microfon, acompaniat de un jack de căști și nu lipsește nici butonul de „share”, folositor pentru cei care vor să dis­tribuie rapid conținut multimedia.

Performanță

Aici este lesne de înțeles că vor­bim despre o nouă generație de PlayStation, care nu a împlinit nici măcar jumătate de an de când este pe piață, deci performanța este una de top, în mod clar. Consola vine cu capacitate 8K, deși în acest mo­ment piața unor astfel de televizoa­re este abia la început de drum, iar prețurile acestora este plasat extrem de sus. Însă ideea Sony este ca aceas­tă consolă să fie mai mult decât ca­pabilă să livreze o experiență vizuală de top și atunci când noul standard de calitate va deveni mainstream.

Pe lângă capacitatea 8K, Sony PlayStation 5 vine cu suport nativ 4K și gameplay în 60 de cadre pe secundă, lucru care nu era posibil pe generația anterioară. Asta ar tre­bui să mai închidă gura celor care susțineau cu sus și tare că PC-urile sunt superioare tocmai prin prisma acestui fapt. Consolele au recupe­rat din handicap, iar jocurile arată acum mai bine ca oricând pe televi­zorul din sufragerie sau din cameră.

La interior, Sony PlayStation 5 dispune de un procesor AMD Ryzen cu opt nuclee, o placă video AMD Radeon pe arhitectură RDNA 2 care este capabilă și de ray-tracing, 16 GB de memorie RAM, la fel cum e standardul actual în cazul PC-uri­lor de gaming și de un SSD intern de 825GB. În ceea ce privește spațiul de stocare, acesta poate fi majorat cu ajutorul unui SSD NVMe care poa­te fi adăugat ulterior pe slot-ul dis­ponibil, sau cu ajutorul unui SSD sau HDD extern, compatibil cu PS5.

Sony PlayStation 5 este o consolă next-gen, pregătită de viitor, și poate fi considerată cu adevărat o vedetă, având în vedere cererea extrem de mare de pe piață. Atât la specificații, cât și la design, PS5 este un produs premium care aduce cu sine multe noi tehnologii care nu se regăseau până acum pe console. Per total, upgrade-ul de la PS4 se simte din toate punctele de vedere, iar PS5, atunci când stocurile vor ajunge la nivelul cererii, are potențialul să devină una dintre cele mai bine vândute console din istorie. Însă ce este o consolă fără jocuri exclusive?

Marvel’s Spider-Man: Miles Morales

Odată cu anunțul noii generații de console, Sony a dat publicității și câteva dintre primele exclusivități care vor ajunge pe piață imediat după marele eveniment. Una din­tre acestea este noul Spider-Man: Miles Morales, un titlu extrem de dinamic, care te va ține lipit cu ochii de televizor ore în șir. Atât de mult încât nici nu îți vei da seama când s-a făcut ora 04:00 dimineața. Vor­besc din experiență.

Fiind fan al primului joc și al lui Spider-Man, în general, în orice for­mă ar exista el, nu am putut decât să mă bucur atunci când am pornit pentru prima oară jocul. Încă de la început ești aruncat în luptă în pielea lui Miles Morales, cel mai nou supererou al New York-ului din universul Marvel, și totodată învățăcelul lui Peter Parker, Spider- Man-ul original. Jocul începe cu Miles care luptă cot la cot cu Peter pentru a-l opri pe Rhino, unul din­tre antagoniștii celebri ai universu­lui în cauză.

Tehnica de combat este aproape identică cu cea din primul joc, ceea ce este un lucru foarte bun. De ce să cauți să îmbunătățești ceva care este aproape perfect? Ambele variante amintesc destul de mult de meca­nismul din seria Batman: Arkham, iar Miles vine cu ceva trucuri în plus față de mentorul său.

Fiind mușcat de un alt tip de pă­ianjen, tânărul din Brooklyn proaspăt mutat în Harlem descoperă că are un nou soi de putere electrică, denumi­tă Venom. Cu ajutorul acesteia, vei putea utiliza niște combo-uri destul de interesante, care adaugă un plus de dinamism acțiunii. De asemenea, în afara faptului că Miles încearcă să își dea seama care este scopul noilor săi abilități fără Peter Parker lângă el, acesta are de jonglat și cu provocări­le de zi cu zi care apar în calea unui adolescent. Ei bine, aici este ajutat de bunul său prieten și partener Ganke.

Poveste

Așa cum am fost obișnuiți și din primul joc, povestea din Spider- Man: Miles Morales este una com­plexă, care are la bază prietenie și trădare, veșnicul război pentru pu­tere din New York dar și o turnură de evenimente „în familie” despre care nu voi scrie prea multe aici pentru a nu îți strica experiența. Personajele sunt foarte, foarte bine scrise și ajungi să te atașezi de ele fără să vrei.

La început am fost ușor sceptic, gândindu-mă la cât de bună poate fi o poveste cu Spider-Man care nu îl are ca protagonist pe Peter Parker, însă dubiile mi s-au risipit cu rapidi­tatea pânzei care este aruncată din web shooter-ele lui Morales. Pentru cei care nu cunosc povestea, Miles este noul Spider-Man, unul mai tânăr și pe alocuri mai puternic decât Parker, și totodată un perso­naj care nu a avut parte de foarte multă expunere până acum, în afa­ra de benzile desenate și filmul de animație Spider-Man: Into the Spi­der-Verse.

Iată că acum avem parte de un joc AAA care îl are drept per­sonaj principal. De asemenea, pe tot parcursul lui, vei avea posibilitatea să joci Spider-Man: Miles Morales după cum îți e mai ușor. Poți adop­ta o atitudine mai „stealth” sau poți aborda un anumit nivel pe sistem buldozer, intri în inamici cu toate armele și te asiguri că nu scapă nici unul. Această versatilitate a fost una dintre punctele forte ale primului joc din serie.

CONCLUZIE connect

Spider-Man: Miles Morales este disponibil atât pe PS4 cât și pe PS5, însă, pentru experiența vizuală ideală este, desigur, recomandat să îl joci pe cea mai nouă generație de consolă. Miles Morales continuă într-o notă entuziasmantă acțiunea din prima parte și are darul de a te face să explorezi cât poți de mult un New York reprodus destul de fidel, cu tot ce are acest oraș de oferit. Mai mult decât atât, acțiunea se petrece iarna, fapt care vorbește de la sine.

Poate singurul lucru negativ de punctat la acest titlu este faptul că durata unui playthrough nu este chiar atât de extinsă ca în cazul predecesorului său. Deși nu prea rămâi fără lucruri de făcut pe hartă, acțiunea principală pare puțin grăbită pe alocuri, însă, din fericire, acest lucru nu strică cu absolut nimic senzația de conexiune cu personajele.

Preț și disponibilitate Playstation 5

Playstation 5 are un preț în România de 1.999 lei în variantă digitală, în timp ce versiunea cu BluRay costă 2.499 lei. Din păcate, momentan consola nu este pe stocul niciunui retailer, dar se anunța că începând cu luna martie o vom găsi din nou pe rafturile magazinelor.