INTERVIU Tudor Postolache, Amber Studio: „Ne dorim ca în viitorul apropiat, industria de game development din România să creeze un joc de importanța lui Witcher 3”

⇣ Sari la articol
INTERVIU Tudor Postolache, Amber Studio: „Ne dorim ca în viitorul apropiat, industria de game development din România să creeze un joc de importanța lui Witcher 3”Tudor Postolache, Amber Studio

Amber Studio este unul dintre cele mai mari studiouri de gaming din România, care a avut parte de o creștere susținută în ultimii ani și care a ajuns să aibă birouri pe trei continente. Amber este o companie care oferă, în principal, servicii de creație pentru publisheri și clienți din industrie, însă care a evoluat și dezvoltă titluri proprii destinate platformelor mobile sau PC-ului.

connect România a stat de vorbă cu Tudor Postolache, Head of Global Operations la Amber, despre cele mai importante schimbări care au avut loc în peisajul de gaming autohton, despre începuturile și direcția în care merge Amber Studio și despre potențialul studioului românesc de a dezvolta un titlu AAA în viitorul apropiat.

connect: Povestește-mi despre tine și istoria Amber. De unde a plecat, cine sunt fondatorii și care au fost planurile la început?

Tudor Postolache: Probabil să fi devenit o clasică poveste-clișeu, dar Amber a pornit, ca multe alte business-uri din lumea asta, dintr-o garsonieră cu doar 3 oameni, conduși de Dragoș Hâncu care a co-fondat studioul în 2013. Primul proiect al studioului a fost portarea a două jocuri de la Disney, Monsters Inc. Run și Cars 2, de pe ioS pe televizoarele LG. Din acel punct, studioul a început să lucreze și cu alți publisheri internaționali de anvergură.

Planurile de început ale Amber nu anticipau creșterea din ultimii ani: avea ca scop să devină o agenție cu 50-60 de oameni care să ofere servicii pentru alte companii și publisheri din industrie, urmând ca după un timp, să poată investi în primul IP AAA românesc. Nimeni nu se gândea în 2013 că vom exista și în afara României.

Povestea mea cu Amber începe la aproximativ un an de la deschiderea studioului, deci acum aproape 7 ani. Lăsasem o echipă de 2000 de oameni în Electronic Arts pentru a prelua o echipă de 10 oameni în Amber. Fondatorii mi-au spus la momentul respectiv că de experiența mea nu este necesară pentru ce era studioul în acel moment, ci pentru ce va reprezenta în câțiva ani. Acum acea echipă are peste 300 de oameni, care se ocupă de testare, localizare, customer support și o multitudine de alte discipline, și toate acestea nu doar în Romania, ci și în Mexic și Canada.

În acest moment, Amber se împarte între România, Mexic, Statele Unite si Canada și asigurăm toată partea central vestică a lumii. Următorul pas este să acoperim și Asia. Vom avea acces la oportunitati de business, parteneriate cu studiouri locale și talent enorm în acea zonă și avantajul de a fi prezenți în business 24 din 24, oriunde pe glob.

Ca să rezum, la 8 ani distanță, Amber ocupă acum 2 etaje în headquarter-ul din Piața Charles de Gaulle din București, iar peste 650 de specialiști în artă, design, programare, Project Management, Business Inteligence, producție, Quality Assurance și multe alte discipline lucrează în cele 6 birouri din întreaga lume: București, Botoșani, Los Angeles, San Francisco, Guadalajara și Montreal.

connect: Cât de rapidă a fost creșterea studioului în ultima vreme?

Tudor Postolache: În ultimul an am continuat să ne dezvoltăm într-o rețea de studiouri specializate pe diverse arii de competențe în cât mai multe genuri de jocuri. Am integrat în Amber un studio local, Scorpius Games, și unul mexican, KaraOkulta, și am deschis trei noi sedii, în Botoșani, Guadalajara și Montreal.

Deschiderea studioului din Mexic ne-a permis accesul la o nouă piață de recrutare și prezența geografică mai aproape de unii dintre partenerii noștri, echipa crescând foarte repede la peste 100 de profesioniști. Am deschis studioul din Montreal pentru a lansa o nouă linie de business pe zona de servicii de localizare, el urmând să dezvolte și zona de software engineering și multe alte discipline care vor fi acoperite în viitor. În momentul de faţă studioul din Montreal numără 20 de angajați.

În ceea ce privește biroul din Botoșani, care se axează pe servicii de testare, planul nostru era ca în primul an să angajăm 30 de specialiști, dar am ajuns să atragem peste 70 de oameni în mai puțin de 12 luni, ne-am mutat într-un sediu mai mare iar ambiția noastră este ca în viitorul apropiat să ajungem la 150 de angajați. Dovedim astfel că nu doar Capitala poate genera talent și valoare în industria de gaming și IT&C, dar și orașele mai puțin promovate. Ne gândim să replicăm această mișcare într-un alt oraș din România.

Vor mai exista noi fuziuni sau noi birouri, atât local cât și la nivel internațional, momentan suntem interesați de piețe precum Ucraina și așa cum ziceam mai devreme, Asia, dar și să ne extindem în America de Nord.

connect: Încă mai există ideea de accelerator de idei? Tratarea gaming-ului ca pe un business de tip start-up.

Tudor Postolache: Da, există în continuare, am sprijinit incubatorul Carbon de-a lungul timpului și intenționăm ca pe viitor să ne implicăm și în alte inițiative care ajută start-up-urile de game development.

connect: Cât de bine sunt descărcate/vândute jocurile produse de Amber?

Tudor Postolache: Specializarea noastră este crearea de IP-uri pentru sau în colaborare cu alte studiouri și publisheri și de-a lungul anilor am participat la realizarea unor titluri care au avut succes. Amintesc de Cinderella Free Fall, care a fost descărcat de peste 8 milioane de oameni sau Sky: The Children of the Light care a atins peste 35 de milioane de descărcări anul trecut.

IP-urile proprii precum Link Twin, Rumble Heroes (pentru mobile) sau PositronX (PC) reprezintă pașii de care avem nevoie pentru a acumula experiența necesară care să ne permită să începem în viitorul apropiat dezvoltarea unui titlu cu adevărat mare, cu ajutorul căruia să punem România pe harta gaming-ului mondial, așa cum Polonia a făcut cu seria The Witcher.

connect: Unde este accentul pus mai mult în present în cadrul Amber? Mobile gaming sau PC&Console?

Tudor Postolache: Amber a pornit ca un studio mobile centric și mulți ani focusul a fost pe jocuri dezvoltate pentru mobile, dar astăzi ne dorim să creștem cât mai mult capabilitățile în zona de PC și console. Fuziunea cu studioul bucurestean Scorpius a urmat acest plan, lansând la finalul anului trecut jocul PositronX pe PC, dar și căutarea de talent în această zonă pentru studiourile din Montreal si Guadalajara, unde recrutăm programatori pentru proiecte de PC și console. Dezvoltăm echipele pentru viitoarele IP-uri proprii pe PC și console și pentru proiectele pentru partenerii noștri internționali.

connect: În ce orașe mai este prezent Amber și cât de complicat este să gestionezi un proiect internațional?

Tudor Postolache: Ca mod de lucru, pandemia ne-a învățat că putem lucra bine și remote în toate cele 6 orașe în care activăm. Nu vom renunța la birouri prea curând dar mindset-ul se schimbă atunci când vorbim despre dezvoltarea pe alte piețe: decât să căutăm talentul și să-l aducem în locațiile noastre, suntem mult mai confortabili să găsim și să potențăm talentul acolo unde este el. Dacă știm că Ucraina are programatori foarte buni, vom lucra cu ei în Ucraina, dacă găsim artiști talentați în Asia, lucrăm cu ei din Asia, nu trebuie să-i aducem în România. Schimbându-se astfel modelul de business, ne vom putea dezvolta mult mai mult și repede decât scalasem inițial.

PositronX, titlu PC produs de Amber

Management-ul proiectelor devine mai complex atunci când acestea au nevoie de resursele mai multor birouri din lume.  Avem proiecte în care programatorii sunt din București, artiștii lucrează din Guadalajara, designer-ul în Montreal și producer-ul în LA. Este o diferență mare între a lucra cu o singură echipă în București versus a lucra pe un proiect cu echipe din mai multe birouri, intervin diferențele de fus orar sau cele culturale. Când procesele sunt foarte clare, oamenii știu ce au de făcut și totul decurge conform planului. Avem în echipe specialiști cu multă experiență în industrie pe proiecte internaționale, așa că avem skillset-ul necesar pentru a le gestiona fără probleme.

connect: Poate ajunge Amber să se bată de la egal la egal cu marile studiouri din afară?

Tudor Postolache: Deja ne batem de la egal la egal cu mari studiouri din afară, dar ne comparăm cu studiourile care oferă servicii creative, la fel ca noi. Am avut sau avem parteneri foarte puternici precum Disney, Paradox Interactive, Rovio, NBC Universal, Kixeye, Glu, Kabam și That Game Company.

Nu concurăm momentan cu companii care au ca scop doar crearea de IP-uri proprii, precum CD Projekt Red. Lucrăm pentru ca în viitor ponderea între dezvoltarea de IP-uri originale și serviciile de creație să fie în favoarea primei.

connect: Crezi că este posibil să asistăm și în România (piață est-europeană) la un succes de tipul CD Projekt Red?

Tudor Postolache: Dorința noastră este ca în viitorul apropiat, industria de game development din România să ajungă la nivelul de maturitate, experiență, creativitate pentru a crea un joc de importanța și relevanța lui Witcher 3. Momentan, talentul este limitat, atât ca număr cât și ca potential.  În industrie sunt din ce în ce mai active inițiative educative formale private sau cursuri susținute de către instituții de învățământ superior (master sau facultate), asa cum este si Amber Academy, un program prin care ne adresăm tinerilor pasionați de gaming care vor să urmeze o carieră în această industrie si care au posibilitatea ca la finalul workshop-urilor să intre în internship-uri la noi. Perioada aceasta este mai dificilă pentru internship-uri, dar le vom relua atunci când situația o va permite.

Mai mult, cred că succesul poate fi accelerat și dacă statul se implică stimulând sectorul nostru creativ sau dacă investitorii privați vor fi mai interesați de această industrie.

connect: Pe ce îți place cel mai mult să te joci? 😊 PC sau consolă

Tudor Postolache: PC până la moarte. Mă joc din 1987, de când am primit primul meu calculator, HC 90, pe vremurile cand încărcam jocurile de pe casetă. De PC mă leagă cele mai frumoase amintiri, așa am descoperit titlurile mele preferate Portal 1 sau Stacraft 1. Cand sunt acasă, PC-ul este rege, iar când sunt în oraș, în metrou, mă joc pe telefon.

Articole asemanatoare