Motorola și lupta de a fi relevant într-o industrie dominată de giganți. Interviu cu Răzvan Sturza, Country Lead al Motorola România
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Motorola și lupta de a fi relevant într-o industrie dominată de giganți. Interviu cu Răzvan Sturza, Country Lead al Motorola România

România este o piață în care câteva companii domină industria de telefoane mobile: împreună, primii trei producători acoperă peste 75% din cota de piață, iar acest lucru face ca alte brand-uri să fie de foarte multe ori trecute cu vedere prea ușor. Am discutat cu Răzvan Sturza, șeful Motorola România, despre ce înseamnă să te lupți cu astfel de coloși, planurile Motorola pentru 2021, continuări ale seriei flagship Edge și cum evoluezi într-un segment în care inovația dictează.

Scris de | 14 iunie, 2021

connect: Care este cota de piață pe care o are Motorola pe piața din România și câte smartphone-uri ați livrat în 2020?

Răzvan Sturza: Pentru Motorola, România este una dintre piețele de importanță strategică, cu potențial de creștere, în care, în ultimii ani, ne-am concentrat pe asigurarea fidelității clienților noștri. Am reușit să consolidăm poziția Motorola pe segmentul mid-range, ca producător recunoscut de telefoane din gama medie ce pot satisface exigențele marii majorități a utilizatorilor. Anul trecut, luând în considerare lansarea motorola edge+ și razr 5G, am venit cu o abordare nouă, cu obiective mai înalte.

Dezvoltarea portofoliului atrage și așteptări mai mari, cum e și normal, iar scopul nostru este să obținem o cotă de piață de două cifre și să devenim unul dintre jucătorii mari de pe piața de smartphone-uri din România. În același timp, noi ne uităm la activări, iar în 2020, am avut peste 100.000 de telefoane activate, ceea ce se traduce în 100.000 de clienți. Anul trecut, prin prisma contextului pandemic, am fost nevoiți să ne ajustăm strategia și desigur că și cota de piață se schimbă atunci când este o situație de criză. Dacă anul acesta vom continua să fim pe o pantă ascendentă, atunci asta se va vedea și în market share, iar noi sperăm să ne atingem obiectivul de a avea o cotă de piață cu 2 cifre.

connect: Cum v-a afectat situația medicală din 2020 și cum i-ați făcut față?

Răzvan Sturza: Luna februarie 2020 a fost un moment important pentru noi și pentru toată industria IT&C, pentru că atunci am început să resimțim primele efecte ale COVID-19. Coronavirus a avut un impact imediat asupra productivității și distribuției, pentru că fabricile din China au continuat să rămână închise după săptămâna dedicată celebrării Anului Nou Chinezesc, pentru a preveni răspândirea virusului. Această decizie s-a resimțit în producție, dar și asupra lanțului de aprovizionare, prin imposibilitatea efectuării livrărilor din China.

Apoi a urmat anularea MWC 2020, unul dintre cele mai importante evenimente ale industriei, unde companiile investesc mult pentru prezentările noilor produse. A fost, însă, cea mai bună decizie care putea fi luată. Iar local, un alt pas important a fost în luna martie, odată cu anunțarea stării de urgență. Am resimțit un al doilea impact imediat în vânzări, cauzat de limitarea punctelor de vânzare ale partenerilor noștri, precum și de restricțiile de deplasare generale Dacă inițial a fost un impact negativ, la puțin timp ne-am dat seama că suntem oarecum privilegiați în această industrie, pentru că oamenii, lucrând acum mai mult de-acasă, valorizează altfel echipamentele pe care le folosesc zilnic. Am văzut lucrul acesta la laptop-urile Lenovo, dar și la telefoane. Și evident că cei care nu aveau neapărat un telefon foarte performant s-au gândit să îl schimbe, pentru a beneficia de un display mai mare, de o cameră mai bună, de un procesor mai puternic, toate aceste lucruri care te ajută să obții o performanță mai bună. Și nu doar în business, pentru că de data asta telefoanele au fost aliatul nostru în lupta cu pandemia și ne-au ținut aproape de familie, prieteni, dar și de pasiunile noastre.

connect: Cum au evoluat vânzările online față de cele offline în perioada pandemiei și cât de important a fost parteneriatul cu Altex?

Răzvan Sturza: Cel mai mare câștigător al acestei perioade este online-ul, de aceea și planurile noastre s-au axat pe trecerea în online. Nu a fost o periaodă cu impact negativ, pentru că practic ne-am dublat vânzările, și în același timp am înaintat, într-un mod accelerat, cu dezvoltarea planurilor în ceea ce privește prezența noastră online. Am căutat să mărim distribuția prin canalele online, astfel că ne-am dezvoltat propria noastră platformă de e-commerce, www.motorola.com/ro , de unde fanii Motorola își pot achiziționa telefoanele Motorola preferate, la prețuri prietenoase. Acum ne concentrăm pe componentele unei bune strategii de comerț electonic, dar și pe dezvoltarea parteneriatelor cu alți retaileri online și pe alte plaforme de vânzări online, cum este și eMAG, cu care colaborăm începând din luna aprilie a acestui an. Altex este unul dintre partenerii noștri strategici, iar faptul că anul trecut ei și-au putut continua activitatea în online a fost cu siguranță un mare beneficiu și pentru noi.

connect: Cum vă așteptați să evolueze piața de smartphone-uri în 2021 și ce planuri aveți pentru anul acesta?

Răzvan Sturza: Piața este destul de stabilă. În general, în România, sunt aproximativ patru milioane de clienți care cumpără telefoane în fiecare an. Evident, în final cifrele pot fi mai mari sau mai mici, dar cam aceasta este media acceptată în industrie. Iar, pentru noi, lucrurile sunt destul de simple: vrem să lucrăm cu mai mulți parteneri, pentru că asta ne poate ajuta să ajungem către cât mai mulți clienți. E important să le arătăm oamenilor că pot beneficia de specificații de top, la prețuri accesibile și că pot avea un telefon Motorola care să răspundă nevoilor lor. Altfel spus, intenționăm să extindem canalele de distribuție.

În plus, mizăm pe 5G, pentru că am identificat impactul pe care îl va avea în modul în care ne folosim smartphoneurile. Din 2012 am început să lucrăm cu Qualcomm, iar Motorola a fost primul brand care a lansat un model de telefon 5G în SUA. În România, am lansat mai multe terminale echipate 5G și neam asumat misiunea de a democratiza accesul la tehnologia 5G. Continuăm în această direcție. În plus, am vrea să atacăm mai puternic zona de telefoane cu prețuri de peste 1500 lei, să îi convingem pe clienți să investească în telefoanele Motorola care sunt în zona de sus a zonei de mid-range, pentru ca asta, în definitiv, ar însemna o percepție îmbunătățită a brandului.

connect: Ați luat în considerare alte formate pentru realizarea telefoanelor pliabile? Cât de importantă credei că este această direcție pentru o companie de tehnologie?

Răzvan Sturza: E foarte clar că formatul pe care îl avem pe Motorola RAZR, simbolul reinventat Motorola, este unul foarte cerut – cel mai vândut pliabil în Statele Unite este RAZR. Din experiența mea personală, pot să spun că este un beneficiu faptul că telefonul poate deveni mai mic. Mi se pare interesant și formatul care face ca un telefon să fie mai aproape de formatul unei tablete, însă cred că acesta se adresează unei nișe pe care noi deja o acoperim, dar prin Lenovo (n.r.: prin laptop-ul pliabil ThinkPad Fold X1).

În ceea ce privește telefoanele, mi se pare că RAZR rezolvă o problemă cu care ne-am confruntat în ultimii ani, aceea a dimensiunii telefoanelor, prin faptul că poate deveni mai mic. Nu știu dacă este tot timpul un avantaj să fii primul într-o tehnologie, pentru că am văzut de exemplu asta la Moto Z, care avea accesorii modulare pentru telefon. Era foarte bine realizat ca execuție, însă pentru că eram sin – guri în categorie, aceasta nu a avut o tracțiune foarte mare. Deci, cumva ne bucurăm că suntem în primul val, dar ne bucură și mai mult că există interes acolo și avem și competitori , pentru că altfel ar fi foarte greu pentru Motorola să aibă tracțiune pe formate noi la nivel mondial.

connect: Un alt sector în care Motorola a revenit recent este cel al flagship-urilor. Anul trecut, ați adus în piață Motorola Edge și Edge Plus, aveți în plan o eventuală conti – nuare a acestei game în 2021?

Răzvan Sturza: Sunt convins că vom avea continuitate în zona de flagships. Lansarea de anul trecut a venit după o perioadă importantă pentru Motorola, care a însemnat revenirea în segmentul premium, prin lansarea razr și edge+. În același timp, la nivel global, a însemnat raportarea a cinci trimestre consecuti – ve de creștere și saltul ca cea de-a patra companie OEM(Original Equipment Manufacturer) din America de Nord (de pe locul 6, în Q2 2019). Personal cred că la momentul în care am anunțat edge+, ne-am grăbit un pic, pentru că nu am ve – nit neapărat pe piață cu un diferențiator, cu ceva care să remarce, așa cum a fost în cazul telefoanelor flexibile.

connect: Care este motivul pentru care Motorola dezvoltă atât de mult gama midrange?

Răzvan Sturza: Ele par foarte multe, deoarece s-au adunat în plus telefoanele 5G, dar și ceva evoluții în zona camerelor. Practic, noile camere creează deja diferite categorii în sine, pentru că înainte puteai să oferi o stabilizare optică, un senzor și software bun, spre exemplu, în timp ce mai nou poți găsi în zona de en – try-level stabilizare optică și senzor de 16/48/64MP. Pentru noi, fiindcă venim și din zona de challenger în multe piețe locale, nu mai pare fezabilă o abordare cu un sin gur produs. Noi suntem furni – zorul care ar trebui să îți ofere posibili – tatea de a alege din mai multe variante: dacă îți place bateria, avem gama Power, dacă îți plac telefoanele cu o cameră cu mai mulți MP, atunci ai Motorola One cu 64MP sau moto g30. Poate că lucruri – le par mai complicate pentru că se și su – prapun, însă ne dorim să avem opțiuni pentru fiecare consumator în parte și să putem adapta specificațiile tehnice pen – tru buzunarul fiecăruia.

connect: Recent, ați lansat cel mai puternic dispozitiv din gama moto g de până acum, Motorola moto g100. Cum a fost primită lansarea acestuia și cât de important este acest telefon în lineup-ul Motorola?

Răzvan Sturza: Vorbim de un moto g cu un Snapdragon 870, un procesor flags – hip. În ceea ce privește rezultatele, aces – tea sunt în linie cu așteptările noastre pentru telefoane de 2000 lei – nu suntem încă un brand care să genereze tracțiune maximă în această zonă de preț, dar ne propunem să creștem aici, iar moto g100 ne ajută să confirmăm că suntem com – petitivi. Noi vindem în toate segmentele, însă este vorba de business. Vindem suficien – te volume astfel încât să fim acolo unde ne-am propus? Răspunsul este că piața de smartphones este una foarte competitivă și că avem nevoie de mai mult pentru a fi în top 5 producători de smartphones. Însă, ne uitam constant unde suntem pe piață, unde suntem relevanți și ce putem aduce în plus pentru a fi prezenți în seg – mentele unde nu suntem prima opțiune pentru client.

connect: Ce produse Motorola folosești în viața de zi cu zi?

Răzvan Sturza: În general încerc să folosesc cel mai recent produs lansat. Până recent, am folosit un moto g 5G, acum utilizez un razr 5G, în paralel cu un moto g100.

Etichete: , , , , ,