Nvidia GeForce RTX, după doi ani de la lansare: Literalmente „gamechanger”

Scris de | 28 decembrie, 2021
Nvidia GeForce RTX, după doi ani de la lansare: Literalmente „gamechanger”

Încă de la lansarea sa, tehnologia ray-tracing a reprezentat mereu o fata morgana pentru gamerii din lumea întreagă. Desigur, cei mai împătimiți dintre noi am reușit să punem mâna pe o placă video care să vina la pachet cu opțiunea RTX ON, însă există în continuare o problemă destul de mare cu stocurile la nivel mondial. Și dacă nu e problema cu stocurile, e problema cu prețurile. Însă nu despre asta vorbim astăzi aici. Hai să vedem ce se mai întâmplă cu tehnologia lansată acum doi ani de Nvidia și să trecem în revistă toate progresele realizate în această perioadă de timp.

Cred că îmi amintesc prima dată momentul când am montat GeForce RTX 3070-ul meu în PC. Aceasta a fost prima mea experiență cu ray-tracing, pe arhitectura Turing, iar diferențele față de GPU-ul pe care îl foloseam înainte au fost evidente. Da, ray-tracing se referă în mod special la lumini. Și la reflexii. Adică poate cel mai important aspect vizual dintr-un joc, mai ales dacă vorbim despre titluri cu atmosferă mai dark, sau mai…cyberpunk (wink, wink). Experiența vizuală este una nemaivăzută până acum, și putem trage deja concluzia că trăim în următoarea eră a gamingului.

Ray-Tracing all the way

Cel mai interesant mi se pare că după lansarea primei generații de plăci video RTX, toți pasionații și-au dat seama extrem de rapid că „this is the way to go”. Calea de urmat. Indiferent că ești gamer de PC sau consolă, ai știut imediat că ai nevoie de acel gimmick în viața ta. Și câte și mai câte jocuri ni s-au perindat prin fața ochilor în ultimii doi ani, mai luminoase, mai „cartoonish”, alege-l tu pe care vrei. Ray-tracing-ul ne-a arătat că încă se poate mai bine, și că tehnologia, ah, ce îmi place să spun asta, progresează în mod constant.

Dar înainte să vedem practic, ce înseamnă ray-tracing, hai să-ți spun două vorbe despre capacitatea acestei tehnologii. Odată cu trecerea anilor și cu apariția unor GPU-uri din ce în ce mai competente și cu putere mai mare de calcul, studiourile de gaming au putut să se folosească și mai mult de resursele procesoarelor grafice. Până la apariția RTX, de exemplu, atunci când te uitai la anumite reflexii în jocuri, puteai observa jocul de lumini care este proiectat de la o lampă, pe un monitor stins, în cadrul proverbialei scene de gameplay. 

Eh, dacă sursa de lumină și suprafața pe care ea se reflectă nu erau incluse în același cadru, reflexia ori nu exista, ori era de o calitate mai slabă. Acum, noile plăci video RTX de la Nvidia se folosesc de computing power-ul lor să „gândească” toate aceste detalii behind the scenes. Adică lucrează în background în mod constant și calculează traiectoria razelor de lumină, indiferent de sursă sau suprafața pe care se reflectă, ca tu să beneficiezi de efecte vizuale mai realiste, chiar dacă nu ai toate elementele în cadru. Inteligent, nu?

O experiență vizuală de excepție

Și ca să revenim și la subiectul nostru mai practic, de astăzi, am vrut să văd cum se comportă tehnologia asta la doi ani de la lansarea sa, într-unul dintre cele mai populare jocuri care au fost lansate în ultima vreme, și anume Icarus. Inițial am zis să realizez exact acest test vizual pe Cyberpunk 2077, având în vedere decorul și luminile, însă m-am răzgândit rapid atunci când am văzut cum poate să arate un joc lansat la finalul lui 2021 pe o placă video Nvidia GeForce RTX 3070 Ti. Adică superb.

Încă de la începutul aventurii pe planeta Icarus, una pe cât de tropicală pe atât de ostilă nu am putut să nu remarc frumusețea peisajelor și acuratețea culorilor care se desfășurau pe ecran. În ceea ce privește setările jocului, am trecut totul pe Ultra cu DLSS în „quality mode” și am avut parte chiar și de stutter. Desigur, optimizarea lui Icarus lasă puțin de dorit, iar nici faptul că dezvoltatorul jocului a trecut în dreptul chenarului de cerințe recomandate nu mai puțin de 32 de GB de memorie RAM.

Revenind cu setările pe următoarea treaptă a calității și cu DLSS de această dată în „performance mode”, iar upgrade-ul vizual a fost mai mult decât observabil. Jocul s-a comportat excelent, iar Icarus a prins rapid viață sub ochii mei. Un alt lucru important de menționat despre acest titlu este faptul că el beneficiază de un ciclu zilnic, în speță alternanța zi-noapte. Din acest motiv este imperios necesar ca umbrele și luminile să fie redate cât mai fidel, iart tehnologia RTX face exact acest lucru.

Nu de puține ori m-am trezit noaptea fără o sursă de lumină care să îmi ghideze pașii, iar razele lunii care s-au reflectat în limpezimea apei mi-au oferit un spectacol vizual. Pe scurt, datorită tehnologiei implementate de Nvidia, studiourile de jocuri au reușit să ducă această artă chiar și mai departe, putând astfel oferi experiențe și mai bune și mai fidele.

Concluzii

La doi ani de la lansarea sa, tehnologia Ray-Tracing de la Nvidia arată mai bine ca niciodată. Dacă la început nu ne puteam bucura decât de o mână de titluri care să se folosească așa cum trebuie de RTX, astăzi vedem din ce în ce mai multe jocuri care vin la pachet cu această funcție. Desigur, există în continuare și problema stocurilor și a prețurilor plăcilor video, însă tot Nvidia vine cu o altă rezolvare și la această problemă.

Detaliam în urmă cu câteva săptămâni despre cum a fost posibil să mă joc Cyberpunk cu RTX ON și setările pe Ultra pe iMac-ul meu de la birou. Răspunsul este GeForce Now, care vine acum cu un abonament dedicat RTX 3080. Practric, orice calculator, telefon sau chiar și televizor LG (mai nou) ai folosi pentru serviciul GFN va avea acces la un server cu Nvidia GeForce RTX 3080 pus la dispoziție doar pentru tine. Mai multe despre asta poți citi aici.

Etichete: , , , ,