La o lună după lansarea PlayStation 5 Pro, Sony pare că și-a amintit de faptul că nu a oferit prea multe detalii despre consola „premium” pe care încearcă să o vândă către fanii brand-ului. Compania a publicat online pe canalul său de YouTube o prezentare detaliată a hardware-ului și felului în care noul PlayStation 5 Pro aduce îmbunătățiri semnificative de performanță și calitate a imaginii față de PlayStation 5-ul „standard”, cât și interviuri cu publicații mari pentru a transmite mesajul mai departe. S-ar putea însă ca această mișcare să fie prea mică și prea târziu pentru a asigura succesul în piață al PlayStation 5 Pro.
Mark Cerny explică pe larg hardware-ul și îmbunătățirile oferite de PlayStation 5 Pro
Mark Cerny, arhitectul hardware-ului noii console (și cel responsabil pentru PS4, PS4 Pro și PS5), ține o prezentare de 37 de minute în care explică mai bine procesul de dezvoltare și îmbunătățirile pe care compania le-a realizat în hardware-ul PlayStation 5 Pro pentru a oferi o experiență de gameplay mai plăcută pentru gameri.
Aflăm astfel că noul GPU din PS5 Pro folosește o arhitectură AMD hibrid, numită RDNA 2.x, care este în continuare bazată pe RDNA2, la fel ca PS5-ul „standard”, dar împrumută câteva elemente de la RDNA3, pentru optimizări de performanță importante. De asemenea, este explicat pe larg felul în care procesarea efectelor ray-tracing este îmbunătățită și accelerată, oferind performanță de două sau chiar trei ori mai mare decât PS5-ul din 2020, în funcție de implementările dezvoltatorilor. Mai mult, este explicat în mare detaliu felul în care PSSR (PlayStation Spectral Super Resolution), upscaler-ul cu AI funcționează și cum a putut fi integrat în noua consolă.
Au fost oferite și câteva cifre. De exemplu, cipul grafic din PS5 Pro folosește 30 de „grupuri de lucru” (Work Group Processors) față de 18 WGP pe PS5. Chiar dacă are cu 67% mai multă putere brută de procesare, îmbunătățirile ajung însă doar la 45% când pui în calcul faptul că memoria este accelerată cu doar 28% și că există doar puțin peste 1 GB de memorie extra pe PS5 Pro. De asemenea, sunt adresate leak-urile de dinaintea lansării, și infirmate. PS5 Pro are un GPU capabil de o putere de calcul de 16,7 TFLOP, nu 32, așa cum se zvonea inițial. Totodată, CPU-ul are putere cu doar 10% mai mare, deci nu ne putem aștepta la performanță cu mult îmbunătățită la acest capitol.
AMD și PlayStation pornesc Project Amethyst pentru utilizarea de AI în componente de PC și console
Este confirmat cu acestă ocazie și un nou proiect în care PlayStation și AMD colaborează pentru dezvoltarea de soluții de îmbunătățire a GPU-urilor folosind AI. Se numește Proiectul Amethyst, și ar putea aduce tehnologii de upscaling similare cu PSSR și nu numai, inclusiv pe hardware-ul AMD de PC. Desigur, cele două companii vor continua și să dezvolte astfel de tehnologii pentru viitoarele generații de console de gaming.
Prezentarea este extrem de tehnică, dar foarte bine realizată pentru a putea înțelege o mare parte din explicații fără să fii familiar cu toți termenii tehnici sau cu fiecare tehnologie în sine. Se pare că această prezentare a fost realizată și înregistrată în preajma anunțului oficial, și a fost realizată în fața unui public compus din reprezentanți ai presei de specialitate din toată lumea. Este ciudat însă faptul că Sony nu a lansat acest clip la anunț, așa cum a făcut cu toate celelalte console pe care le-a lansat în ultimii 10 ani, și a venit cu această prezentare atât de târziu.
De ce tocmai acum?
Părerea mea este că PlayStation 5 Pro se vinde grozav. Consola a fost la precomandă încă din luna septembrie și s-a lansat oficial pe 7 noiembrie, dar în niciun punct între momentul listării și până în prezent, aceasta nu a dispărut din stocurile magazinelor. Având în vedere că este perioada sărbătorilor, te-ai aștepta ca cea mai „hot” consolă a momentului să fie destul de greu de găsit, dar nu este cazul.
Motivele pentru care PlayStation 5 Pro nu pare să se vândă prea bine sunt expuse și în review-ul connect. Deși este cea mai performantă consolă din piață și oferă o calitate vizuală foarte bună, îmbunătățirile nu sunt atât de mari pe cât te-ai aștepta. Iar prețul dublu față de modelul Slim „Digital”, și faptul că vine fără o unitate de disc în pachet i-a ținut departe pe mulți fani PlayStation. Mai mult, PS5 Pro rulează momentan jocuri „vechi” la calitate mai bună, dar Sony nu a avut pregătit un titlu „flagship” care să demonstreze capabilitățile noi ale consolei.
Prin publicarea acestui clip de prezentare și publicarea simultană de interviuri pe IGN și Digital Foundry, Sony încearcă acum să ajungă din nou la publicul „hardcore”, care este ținta acestei console. Fără o scădere de preț, o unitate de disc în pachet și câteva jocuri noi care să demonstreze o diferență majoră, aceste eforturi la final de an ar putea fi în zadar.