Vertu Constellation Quest: Fabricarea manuală a mobilelor

⇣ Sari la articol

telefon vertu, vertuVertu a ieşit pe piaţă cu primul său Smartphone, Constelation Quest. connect a urmărit îndeaproape felul în care producătorul aduce valoare, prin munca manuală, telefoanelor produse în masă.

Redactat de: Bogdan Bele

„Luaţi-vă legătura de chei şi zgâriaţi puţin pe ecran.” Trebuie să ai ceva curaj pentru a face aşa ceva unui telefon în valoare de minimum 5500 euro. Totuşi, Hutch Hutchinson, responsabil cu concepţia şi design-ul Vertu dă din cap încurajator: ”Acesta este cristal safir, îl puteţi zgâria numai cu un diamant.”

Cristalele pentru fiecare ecran sunt realizate individual – două săptămâni în cuptor la o temperatură de 2000 de grade pentru a lua forma unor cilindri rotunzi din care urmează să se taie sticla de ecran cu un diamant. Nu mai există nicio îndoială: Vertu se adresează exclusiv înaltei societăţi – iar aceasta nu se mai găsește de mult timp doar în Europa și SUA. În mod special în China, Rusia şi India creşte în mod considerabil numărul persoanelor bogate și super-bogate. Pentru a crea un produs de lux care să se adreseze acestei clase sociale, Vertu nu vede niciun efort a fi prea mare.

Acest lucru se aplică şi celui mai nou produs, Constelation Quest. Primul smartphone Vertu are forma unui Nokia E72, oferă facilități similare și rulează chiar sistemul de operare Symbian de la Nokia. Aici se opresc însă similitudinile. Ecranul are o rezoluție de 640 x 480 pixeli la o calitate atât de înaltă încât punctele de imagine nu se mai recunosc. Carcasa este realizată din oţel chirurgical inoxidabil și este îmbrăcată parțial în piele. La cerere există și Quest la 19500 de euro cu carcasă din aur galben. Tastatura este de asemenea din cristal safir și este mai elegantă și în același timp robustă decât tot ceea ce am avut vreodată în mână.

Realizat manual
Pentru prezentarea primului său Smartphone, Vertu a plecat la Londra și și-a acordat un alt lux în producție, fabricarea la Church Crookham, aflat la o oră depărtare de Londra. Acum devine foarte clar cu câtă de lipsă de compromis se lucrează la operele Vertu. În locul roboților automați din fabrici care produc telefoane, stau oameni în carne și oase. Astfel, fiecare exemplar din Constellation Quest este produs în totalitate manual de către un muncitor care la sfârșit își lasă semnătura în interiorul telefonului, în compartimentul bateriei. Cine produce într-un mod atât de elaborat nici nu are de gând să lipească pur și simplu un abțibild cu numărul IMEI – până și aceste informații se inscripționează cu laserul. Iar înainte de a fi împachetat într-o cutie elegantă pentru a fi trimis în călătorie, Quest primește încă o ședintă de înfrumusețare: aurari școliți în Londra îi dau lustrul final acestui smartphone pentru a străluci aşa cum merită.

Telefon de lux din 2002
Ceea ce se produce astăzi în Crookham Church în linişte şi mare concentrare, precum şi modalitatea de lucru, este rezultatul a peste zece ani de muncă. La sfârşitul anilor `90, Nuovo și Hutch Hutchinson, pe atunci încă la Nokia, făcuseră o descoperire interesantă: nu contează dacă este vorba de haine, maşini, ceasuri, mobilier – practic pentru fiecare produs există o gamă largă de articole de lux, doar la telefoane mobile nu. „Nici nu ne-a venit să credem când am realizat acest lucru”, îşi aminteşte Hutch Hutchinson. Cei doi au convins Nokia de ideea lor și s-au apucat de treabă  sub numele de Vertu – companie fiică a Nokia; au angajat oameni de știinţă din domeniul aviaţiei pentru a găsi modalităţi de utilizare a materialelor de înaltă calitate precum titanul în produsele lor.

În anul 2002 a apărut primul model care purta semnătura Vertu – realizat din platină, aur galben și inox. În acelaşi an, s-au deschis primele magazine în Paris și Singapore, în Germania fiind disponibile doar în magazine de bijuterii. Constellation Quest este cel de-al cincilea model, fiecare aparat fiind diferit și deseori disponibil doar în versiuni limitate. În afara primului model Constellation mai există și varianta Ayxta cu clapetă, precum și Vertu Ascent. În prezent Vertu deţine 90 magazine proprii în cele mai de seamă locaţii din întreaga lume. Pe lângă acestea mai există 600 puncte de vânzare la magazine de bijuterii alese de către companie, precum și în centrele comerciale de lux.

vertu, telefon vertuServicii în loc de ”gimmicks”
Noile gimmick-uri tehnologice pe care le oferă actualele smartphone-uri nu şi le însuşeşte și Vertu. Pentru introducerea acestora la un nivel înalt este prea lungă perioada de dezvoltare complexă. De aceea Vertu se bazează pe servicii speciale  pe care nici un alt producător nu și le poate permite. Astfel, britanicii au un exchange-server propriu care se află într-un fost buncăr NATO iar datele la care are acces Constellation Quest sunt păstrate în siguranță. O adresă de email proprie Vertu este un alt serviciu oferit. Highlight-ul rămâne însă serviciul de concierge care este gratuit în primul an după care, în funcție de nivelul de servicii oferite, poate ajunge la un preț de 1400 Euro pe an.

Acest serviciu personal este disponibil 24 de ore pe zi prin apăsarea unei singure taste. Vertu lucrează în întreaga lume cu trei centre de servicii care întâmpină cerințele chiar și celor mai dificili clienți,  în nouă limbi diferite. De la rezervarea unei mese la un restaurant de lux, o cameră de hotel sau a unor bilete de concert pentru concerte vândute deja, toate acestea se pot rezolva: pentru fiecare domeniu avem specialiști care au şi îşi menţin contactele necesare, un exemplu fiind templele gourmet din întreaga lume. „Noi reușim să facem rost de o masă la un restaurant care este deja rezervat în totalitate” – spune unul dintre angajații pe post de concierge, care la prezentarea produsului a ținut și el un discurs și a răspuns întrebărilor. „Proprietarii de restaurante ştiu că noi le aducem clienţi care comandă cu multă plăcere un vin mai scump. Pe lângă aceasta, noi contramandăm în cazul în care clientul s-a răzgândit. Un concierge de hotel nu face acest lucru niciodată – fapt care îi duce pe proprietarii de restaurante pe culmile răbdării.” Câţi clienţi beneficiază de acest serviciu first-class? Vertu preferă să ţină elegant pentru sine aceste informaţii legate de cifrele de vânzări.